onsdag 30 april 2014

Pasta med pesto och vitlöksfrästa tomater



Ett skepp kommer lastat med ännu ett pastarecept, som lovat!

Denna fina onsdag blir det en superenkel pestopasta med vitlöksdoftande tomater. Inte helt dumt va? Receptet hittade jag på Vegoteket (finns så mycket gott och så många fina bilder). Eller inte helt sant, egentligen har jag morfat ihop receptet på Vegotekets tomater och Niotillfems recept på hemgjord pesto.

Men jag måste erkänna en grej, jag hade köpepesto. Den var supergod och det tog typ mindre än en kvart att fixa en lyxig middag, men inget slår ju egentligen en hemgjord pesto! Därför har jag även lagt till receptet på Niotillfems pesto. Det är det receptet jag brukar gå efter när jag gör pesto!

Bara att slänga ihop en pesto eller öppna en burk, steka tomater i olivolja och vitlök, blanda med en god pasta (vi hade linguine, störtgott) och riva över massor av parmesan!

I Vegotekets recept hade de mandlar och valnötter. Jag har inte testat det själv, men tycker att det låter som en superidé om man vill ha en lite annorlunda smak på peston, eller om man vill dryga ut de dyra pinjenötterna. Jag har ätit pesto med cashewnötter i också, det är verkligen något jag kan tipsa om!

Nu har vi bara några dagar kvar här i soliga, varma Rom. Det känns tråkigt och otroligt märkligt att vi ska åka hem, men samtidigt saknar jag min familj massor så det känns roligt också. Den eviga staden står förhoppningsvis kvar några år till, så jag kan åka tillbaks och dränka mig i gelato många fler gånger!



Pasta med pesto och vitlöksfrästa tomater

[ Portioner: 4   Tid:15-25 minuter  ]

Ingredienser

  • 250g körsbärs- eller romanticatomater
  • 2 vitlöksklyftor
  • Olivolja
  • Salt & peppar
  • Pasta 
  • Parmesan till servering
  • Eventuellt lite ruccola eller basilika till servering
  • 4-5 stora skedar köpepesto eller:
(Hemgjord Pesto)
  • 1 kruka basilika
  • 1 dl riven parmesan
  • 1-2 klyftor vitlök
  • En näve rostade pinjenötter (eventuellt utdrygat med hackade mandlar, valnötter eller cashewnötter)
  • Olivolja
  • Salt & peppar
  • En skvätt citron

Gör så här:

Pesto

Ta av bladen från basilikaplantan och lägg dem i en mortel. Mortla tills de blivit till en röra.

Blanda i nötterna och fortsätt mortla. Dela vitlöken i bitar och lägg i morteln. Blanda ner parmesan och en rejäl skvätt olivolja. 

Mortla till pesten har en bra konsistens, häll eventuellt i mer olja om det behövs. Smaka av med salt, peppar och citron. 

Tomaterna

Hetta upp olivolja i en stekpanna. Blanda ner tomaterna och stek på medelvärme tills vätska börjar komma ur dem. Det tar cirka 10 minuter. 

Pressa vitlöksklyftorna över tomaterna och stek några minuter till. Salta och peppra.

Blanda den nykokta pastan med pesto, lägg upp i tallrikar och toppa med tomaterna, parmesan, ruccola, basilika och svartpeppar!

5 kommentarer :

  1. Nu ser det så där gott ut igen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var gott också! Och snabbt att göra :)

      Radera
  2. Smidig och välsmakande middag, ser hur gott ut som helst. Vi gör nästan alltid pesto på mandel, valnötter har vi däremot aldrig testat så det ska vi minsann ta och göra.
    Då hoppas vi att ni verkligen njuter och suger ut det goda nu de sista dagarna (eller så är ni kanske redan hemma igen?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valnötter måste jag verkligen prova, det verkar ju supergott! De sista dagarna i Rom var fantastiska, men nu är vi hemma igen. Det känns lite märkligt men också väldigt bra! :)

      Radera
  3. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly