tisdag 8 april 2014

Kalasgod Ratatouille


Julia Child-maratonet fortsätter med recept nr 2! Jag blev en dag galet sugen på ratatouille (blir konstigt ofta sugen på couscous och tomatsås) och började febrilt leta i min Mastering the art of French Cooking. Hittade nada. Men, tänkte jag, Julia måste ju ha ett recept på denna franska klassiker! Jag googlade och fann svaret. Så klart att hon har, det finns med i volym 2, jag har bara volym 1. Men som tur var fanns ju självklart receptet på det kära internatet (Tack Öhmans Mat & Vin!) så ingen fara i båten!

Som alltid har jag gjort vissa modifikationer. Julia verkar gilla en tomatsås som är lite "torrare" i konsistensen, jag gillar en såsig ratatouille, speciellt om den serveras till couscous så jag har kortat ner tiden grytan kokar på hög temperatur utan lock. Vill du ha en mindre blöt ratatouille är det bara att koka bort mer vatten!

Receptbrytandet slutar inte där, även i valet av råvaror har jag gjort några justeringar. Jag valde bort aubergine eftersom jag tycker att den har en lite tråkig konsistens och smak, men gillar du aubergine är det bara att slänga i, behandla den exakt lika dant som zucchinin! Vi hade några champinjoner hemma också så de hade jag i, och lite timjan. Men annars har jag följt Julias order till punkt och pricka. Nästan.

Servera anrättningen med couscous, bröd eller något annat gott!

Trevlig tisdag!

Ratatouille

[ Portioner: 4   Tid: 1 timme ]

Ingredienser

  • 1 stor zucchini eller 2 små (ev häften aubergine)
  • 5 mogna tomater eller 2 burkar á 400g om tomaterna inte är i säsong
  • 2 röda paprikor
  • 2 gula lökar
  • (ev några champinjoner)
  • 2 vitlöksklyftor
  • Persilja
  • Timjan
  • ev honung eller socker
Skiva zucchinin (dela den på längden först om den är stor och skiva till halvmånar). Lägg ner skivorna i ett durkslag och låt stå medan du förbereder resten av grönsakerna. 

Om du använder färska tomater: Skär ett kors över knoppen och lägg ner dem i kokande vatten i 10 sekunder. Ta upp dem, spola i kalt vatten, skala, skär dem över midjan och gröp ur kärnorna. Hacka ett litet knippe persilja. 

Dela tomaterna eller burktomaterna i tärningar. Skiva löken fint och skala och krossa vitlöksklyftorna. Kärna ur och skiva paprikorna. Skiva eventuella champinjoner. 

Pressa ur vätska ur zucchiniskivorna och torka dem lite med hushållpapper eller en handduk. Stek skivorna i olivolja i en stekpanna, gryta eller kastrull, de ska få fin färg på båda sidorna. Lägg dem åt sidan.

Stek löken och paprikan (ta i champinjon här också om du valt det) i samma gryta på låg värme i 10 minuter. De ska bli mjuka men inte få färg. Blanda i vitlöksklyftorna och salta och peppra. 

Lägg tomaten i ett lager över löken och paprikan. Häll även på spadet och du använder burktomater. Salta och peppra på toppen. Lägg på ett lock och låt sjuda 5 minuter. Ta av locket, ös tomaterna med sås och höj värmen. Låt det puttra i ca 1 minut. 

Varva zucchini och tomatröra i grytan/stekpannan/kastrullen. Strö lite hackad persilja och en gnutta timjan mellan varje lager. Lägg på locket och låt sjuda 5-10 minuter. Blanda runt och smaka av med salt, peppar och eventuellt en klick honung eller en nypa socker om det är för surt. Höj värmen och koka utan lock ca 1 minut. 

Klart!

1 kommentar :

  1. Hej Lina!

    Du är toppen! Det här receptet är faktiskt jättegott och Juliasreceptet är bäst det. Tack för det.

    Nu har jag din blogg in min matbloggarslist som jag regelbundet brukar läsa det.

    Ha en solig dag!

    Pablo – Soleado.se

    SvaraRadera

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly