fredag 15 mars 2013

Svingoda vegetariska burgare!

Jag måste erkänna en sak. Eller erkänna och erkänna, ni som följer mina matlagningseskapader har nog redan märkt detta, att jag är riktigt dålig på att laga vegetarisk mat.

Men min fina, fina kompis Rebecca har inspirerat mig till att ta tag i detta, så här kommer ett superdupergott recept från Jävligtgott.se!

För att skapa 4 smarriga hamburgare, behöver du:

  • 300g quornfärs (en påse)
  • 1 ägg
  • 2 msk maizena eller potatismjöl
  • 1 klyfta vitlök
  • 1/2 gul lök
  • 1 chili
  • några droppar liquid smoke
  • ev. någon tesked BBQ-sås
  • 1 1/2 tsk torkad oregano
  • 1/2 kruka persilja eller bladpersilja
  • 150 - 200g fetaost
  • 1 tsk kinesisk soja
  • olja
  • Salt & Peppar
Finhacka vitlöksklyftan och löken och fräs sedan detta i lite olja.

Kör i den frysta quornen och stek tills den har stekyta och är ganska torr. (Jag vet, torr låter verkligen inte gott i ett recept)

Hacka chilin och persiljan. Blanda med smulad fetaost, liquid smoke, BBQ-sås och oregano.

Häll ner färsen och blanda runt. Smaka av med salt och peppar. Ta sedan i maizena/potatismjöl och ägget

Blanda runt till en härlig smet och forma till burgare. Stek dem i mycket olja!

Bygg en hamburgare av dina favorittillbehör och hugg in!

(Grillning borde fungera med ett sånt där nät eller folie!)

2 kommentarer :

  1. Detta var så gott!!!
    Qurnfärs är den bästa, soya smaker typ bara salt. Quornfiléerna kan dock vara lite kluriga att tillreda så att de blir riktigt goda, blir lätt torrt.

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott! Ska prova!

    SvaraRadera

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly